top of page

Är du mitt uppe i det nu?

  • Jun 1
  • 2 min read

Hallå där alla ledar-hjältar!

 

Den där vårstressen som sannerligen är en mix av glädje över ljuset, värmen, tunnare jacka, kaffe i vårsolen och högt arbetstempo där rapporter och planer ska vara klara innan sommaren, projektets slutfas inleds, rekryteringar ska gå i lås så att vår nya medarbetare har en chans att vara på plats efter semestern och så vidare?

 

Jag är där och det är därför ni inte hört från mig på ett tag. Frågan är om att ”leva som man lär” är något bland det svåraste som finns? Vad tror du?

 

Här kommer en ”confession”; ibland när jag arbetade som chef kunde jag känna mig jättefrustrerad över att jag gjorde allt för att ordna så att det blev så bra som möjligt för andra, gav goda råd om hur medarbetare kunde prioritera och lägga upp sitt arbete och såg till att de hade ett bra schema. Samtidigt gick jag in på mitt arbetsrum och slet mitt hår över känslan av att jag höll på att tappa det och ringde sedan hem till min man och sa att jag behöver jobba över. Han blev ”medberoende” när vi konstaterade att jag stannade kvar så länge det behövdes så att jag blev färdig och kunde släppa jobbet när jag kom hem...Tror ni jag gjorde det?

 

Men jag lärde mig. Med tiden. Jag ångrar inget. Önskade bara att jag hade varit lite snällare och mer tålmodig med mig själv. Och haft lite mer tillit till andra omkring mig.

 

Så min innersta önskan är att Du är det mot Dig. Var snäll. Ha tålamod. Med dig själv.

 

Du har valt – det ligger i din natur att leda och du är på rätt plats. Du är modig och beundransvärd i ditt uppdrag (nej, det är inte fult att vara beundransvärd…). Många omkring dig hade inte vågat ta det mandatet du tagit.

 

Du är lämplig – rätt person på rätt plats helt enkelt. Inte perfekt, men du har alla de egenskaper som gör att du ödmjukt tar dig an utmaningarna och andra vill följa dig.

 

Du har den rätta drivkraften och motivationen. Därför ger du inte upp, löser uppgifterna och söker stöd när du behöver.

 

Du prioriterar din hälsa och dina relationer – det är detta som ger dig den verkliga kraften i de verkliga utmaningarna.

 

Om du tvekar eller tvivlar på något av detta eller tycker att det är svårt.

 

Hör av dig!

 

I skrivandets stund är det fredag. Veckans bästa dag enligt mig. Jag gillar fredagskänslan på jobbet och jag gillar att komma hem på fredagar. Det bästa av två viktiga världar.


 
 
bottom of page