top of page

Tro inte på tankarna om att du saknar något

  • Feb 27
  • 3 min read

Först, stort tack för att du vill ta emot mitt mailutskick! Jag ser hur fler prenumeranter tillkommer och förstår att det finns ett behov och en nyfikenhet av att ta in olika perspektiv på ledarskap, men också få en bekräftelse. Jag har själv varit där och är i stora delar fortfarande. Det handlar om att hålla sig öppen för att något kommer att tilltala och ge just mig något. Lite grand som att man behöver kyssa många grodor innan, ni vet...

 

Hand upp nu om du har en igenkänning i något av det som beskrivs här nedan;

 

I början av min ”karriär” som ledare balanserade jag mellan att utöva ledarskapet i praktiken samtidigt som jag plockade högskolepoäng i organisation och ledarskap, arbetsrätt, LEAN m.m. Allteftersom valde jag kurser, seminarier och dylikt som var mer branschspecifikt men också personligt utvecklande. 

Men så kom jag till en tid där jag kände att jag inte behövde så mycket mer utbildning. Där kurserna erbjöd ungefär samma sak men i olika former. Ändå sökte jag efter något som skulle kunna ge mig någon form av stöd, råd eller inspiration i mina ständiga och högst varierande utmaningar i ledarskapet och i hur verksamheten skulle kunna drivas och utvecklas på bästa sätt.

 

Sanningen är ju att man aldrig blir fullärd. Att det alltid finns mer att utforska. Dessutom tycker jag det är så otroligt roligt att lära sig nytt. Jag är egentligen omättlig där.

 

Hur är det för dig? Var befinner du dig just nu?

 

Jag tror att man återkommer till en punkt ibland där man behöver söka svaren och möjligheterna i sig själv som ledare. Du har erfarenhet, kunskap, motivation, tydligt uppdrag, klara målformuleringar osv. Ändå är din upplevelse att du sitter fast. Och det känns inte självklart vem du ska vända dig till för att komma vidare.

 

Känner du igen det? Hur skulle du vilja möta dig själv här om du fick välja helt fritt?

 

När du kliver in i en utmanande period så börja inte med att tro på tankarna om att du saknar något. Att du inte räcker till och att du behöver ”klä på dig” mer kunskap. Leta inte efter en massa utbildningar eller kurser som börjar om ett halvår, kostar en massa pengar och som lovar att de kommer att ge dig svaren och verktygen. Det eftersöket ska du göra när du är i en lugnare period och har börjat fundera på hur dina närmaste 3 år kommer att se ut. Både yrkesmässigt och privat.

 

När du är mitt uppe i en utmanande period av olika slag så ska du ta ett steg tillbaka och överväga att göra något av detta:

  • Vilka är dina erfarenheter hittills? Vilka lärdomar har du dragit? ”Walk down memory lane” och dra dig till minnes olika arbetsplatser, kollegor du mött, situationer du hamnat i. Anlita dig själv och lita på dig själv. 

  • Titta igenom dina gamla utbildningsböcker eller anteckningar, material från inspirerande kurser och konferenser. Oavsett om det har kopplingar till nuvarande situation eller inte. Titta på det där materialet som du har sparat på som ”bra att ha men kommer troligen aldrig att titta på igen”. 

  • Skriv ner dina tankar, läs och sortera dem. Eller prata med någon som du brukar kunna bolla konstruktivt med eller kanske ännu hellre någon som står långt ifrån och kan bidra med lite andra perspektiv.


Som alltid är du varmt välkommen att höra av dig till mig via mail eller boka en digital träff. Vår första dialog är alltid gratis och måste inte leda till ett samarbetsavtal. Jag gör detta för att jag så innerligt vill ledare väl i deras roll och utveckling. Det ger även mig något.

 
 
bottom of page